piątek, 31 lipca 2015

Wegetariańskie biryani z ciecierzycą

Wegetariańskiego biryani spróbowałam kiedyś w mojej ulubionej indyjskiej restauracji i od razu zauroczyło mnie połączenie smaków korzennych, lekko pikantnych, słodkawych i słonawych. Aby bezmięsną potrawę uczynić bardziej pożywną, w ramach eksperymantu dodałam do niej ciecierzycę. Jej subtelny smak idealnie wpasował się w tę mieszankę smaków i aromatów, jednocześnie czyniąc to danie bardzo sycącym. Dlatego też od pewnego czasu jest to zdecydowanie moja ulubiona potrawa! :)



Składniki na 2-3 porcje:
-50 g suchej ciecierzycy
-100 g ryżu basmati
-ok 200 g mieszanki warzyw (marchewka, kalafior, brokuł, można użyć także mieszanki typu "włoszczyzna")
-łyżka pokrojonych migdałów (np. w płatkach lub w słupkach)
-2 łyżki rodzynek
-łyżka oleju
-ząbek czosnku
-szczypta soli
-1/2 łyżeczki kurkumy i 1/2 łyżeczki garam masala (można zastąpić łyżeczką mieszanki curry)
-po szczypcie: imbiru,  kardamonu, cynamonu i ostrej papryki

Ciecierzycę płuczemy, zalewamy zimną wodą i moczymy przez 12 h. Po tym czasie gotujemy ciecierzycę (w tej samej, nieosolonej wodzie) przez 45 minut. Ryż gotujemy według przepisu na opakowaniu w lekko osolonej wodzie.
Czosnek podsmażamy na oleju. Gdy zacznie się lekko rumienić, dodajemy warzywa, rodzynki i migdały, i dusimy pod przykryciem przez ok. 5 minut. Gdy mieszanka staje się sucha, dolewamy po trochu wody.
Następnie dodajemy przyprawy i dokładnie mieszamy, po czym dodajemy ciecierzycę. Upewniamy się, że całość jest wilgotna, a następnie dusimy pod przykryciem przez kolejne 5 minut. Wówczas dodajemy ugotowany ryż i smażymy na wolnym ogniu, ciągle mieszając. Można dosolić do smaku, jendak osobiście preferuję, by przeważał smak słodkawy :)

16 komentarzy:

  1. Dodałbym jeszcze sosu jakiegoś :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przepis bazuje na tradycyjnej kuchni indyjskiej. Oczywiście do potraw indyjskie podaje się sosy w osobnych naczyniach, jednak samo biryani wygląda właśnie tak :)

      Usuń
  2. Uwielbiam tego typu dania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieciorkę to tylko jem ugotowaną i z solą nigdy nie jadłam w takim ciekawym zestawie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bez cieciorki bardzo przypomina pilaw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biryani różni się od pilau głównie tym, że są w nim rodzynki i migdały- o ile mi wiadomo:)

      Usuń
  5. bez cieciorki bardzo przypomina pilaw :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciecierzycę bardzo lubię, zwłaszcza w sałatkach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do sałatek też świetnie się nadaje, nadaje ciekawy smak

      Usuń
  7. Nigdy nie miałam okazji próbować takiego dania, trzeba dodać do mojego menu :D Wyglada bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. My również kochamy cieciorke i takie potrawy :) Pychotka :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jadłam ciecierzycy, ale tyle przepisów już widziałam, że chyba się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam indyjskie jedzonko,ale konsumuje je od jesieni do wiosny ze względu na rozgrzewające przyprawy :) Świetny wykon w tv :)

    OdpowiedzUsuń