wtorek, 9 lutego 2016

Kupować czy naprawiać?

Jeszcze dla pokolenia naszych rodziców odpowiedź była prosta: zepsuty sprzęt RTV czy AGD zanosiło się do punktu napraw, do cieknącego kranu wzywało się fachowca, a dziurawe skarpety się cerowało. Dziś media promują model całkowicie odwrotny - telewizor wymienic wypada jeszcze przed upływem okresu gwarancji, bo pojawiaja się nowinki techniczne, samochody najlepiej zmieniać co kilka lat, nie wspominając o garderobie, którą wiele osób potrafi wymienić co sezon...

Refleksja na ten temat naszła mnie podczas zakupów z koleżanką, która była mocno zaskoczona na wieść, że nie zamierzam kupować na ten sezon nowych butów, bo te z poprzedniego roku są dobre, tylko muszę przykleić podeszwę, która zaczęła się odklejać. Uświadomiło mi to, że prawdopodobnie znalazłam sie w mniejszości - jako osoba "naprawiająca", a "nie-kupująca" ;) Ten fakt wcale mnie nie krępuje, a nawet chciałabym podjąc próbę zachęcenia wiekszej liczby osób do takiego podejścia.

Dlaczego warto naprawiać, zamiast kupować nowe?

Ekologia
Zapewne większość z Was zdaje sobie sprawę, że proces produkcji przemysłowej jest szkodliwy dla środowiska. Nie dotyczy to jedynie zakładów przemysłu ciężkiego, ale także przemysłu lekkiego, czyli produkcji odzieży, artykułów domowych itd. Fakt, że większość sieciówek produkuje swoje dobra w zakładach zlokalizowanych np. w krajach azjatyckich, gdzie ludzie pracują w szokujących warunkach to dodatkowy temat do dyskusji. Zanieczyszczanie środowiska przez procesy produkcyjne nie podlega natomiast dyskusji, a dotyczy tak samo odzieży, obuwia, AGD, RTV, samochodów itd.
Co więcej, sprzęt elektroniczny jest bardzo szybko wymieniany na nowszy i ogromne ilości elektrośmieci stwarzają kolejne zagrożenie.
Temat jest niewzykle obszerny, dlatego zainteresowanych zachęcę do dalszej lektury, np. tutaj:
http://ulicaekologiczna.pl/moda/ekologiczna-moda-czy-moda-na-eko/
http://www.ekonsument.pl/elektronika

Wymierające zawody
Zauważyliście, jak drastycznie zmniejsza się ilośc zakładów szewskich, szwalni, punktów naprawy sprzętu RTV itd? Powód jest oczywisty... W pogoni za nowymi trendami, często wolimy uznać usterke za wymówke do zakupu nowego sprzętu czy odzieży, niż naprawić stary. Tymczasem reperując kurtkę u krawcowej czy buty u szewca, wspieramy w ten drobniutki sposób ich działalność.
Niestety nie wszystko można już w taki sposób naprawić: np. producenci sprzętu TV chętnie utajniają instrukcje obsługi i schematy swoich urządzeń, by uniemożliwić naprawę poza własnym serwisem... Jeśli jednak dany sprzęt do naprawy sie nadaje, to go zreperujmy.

A co w sytuacji, kiedy po prostu chcemy kupić coś nowego? ;)
Oczywiście i ja lubię czasem kupić sobie coś ładnego, absolutnie nie chodze też w połatanym swetrze :P Jednak staram się przestrzegać w tych kwestiach pewnych zasad. Jeśli kupuję nowe rzeczy, to "pożytkuje" stare: pytam rodzinę i znajomych, czy znają kogos, kto potrzebuje uzywanych ubrań w dobrym stanie. Jeśli nie znajdę osoby w potrzebie, to wrzucam odzież do kontenera przeznaczongo w tym celu w nadziei, że faktycznie trafi do potrzebujących... Ubrania zniszczone przeznaczam na ścierki - dodatkowa korzyść to taka, że dzięki temu kupie mniej ściereczek "gotowych", a więc kolejna korzyść dla środowiska ;)
Staram się tez nadmiernie nie ulegac sezonowym modom, ale jak najczęściej kupować odzież, dodatki, meble i inne sprzęty w stylu klasycznym, ponadczasowym - by nie wstydzic sie ich używać za kilka miesięcy ;)

A jak to jest u Was? Jakie macie sposoby na ekologiczne zakupy? :)


6 komentarzy:

  1. Na szczęście u mnie szewc się otworzył kilka lat temu i naprawia moje buty. ;)
    Co prawda lubię kupić sobie buty, ale kiedy mam coś wyrzucić muszę się 5 razy zastanowić, czy przypadkiem nie da się nic z tym zrobić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Teraz takie czasy, że elektronikę ciężko naprawić, jest to nieopłacalne. Szkoda, bo elektrośmieci są bardzo nieekologiczne i sporo ich na wysypiskach śmieci.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najbardziej mnie boli, że ilość szewców maleje, bo jakość obuwia spadła. Firmom zależy na tym, aby kupować następne. W meblarskim nawet, jak zapytaliśmy o kanapę, czy wytrzyma kilka lat, ekspedientka odpowiedziała, że teraz nie robi się mebli na lata, tylko kupuje nowe co roku lub dwa, zależnie od eksploatacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie - producenci oferuja towar nie nadający się do naprawy, by jak najszybciej sprzedać nowy produkt...

      Usuń